A férfiak öngyilkosságának aránya növekszik – Mutatjuk, hogyan óvhatod meg a barátaidat, és elsősorban magadat.

Megérteni, hogy valaki miért lesz öngyilkos, olyan sokrétű és összetett feladat, hogy sokszor még a mentális egészségügyi szakemberek számára is nehéz feltérképezni a helyzetet. A CDC júniusi adatai szerint az öngyilkosságot elkövetett férfiak 84%-nak nincs semmilyen ismert mentális betegsége. „Az emberek általában – de különösen a férfiak – próbálják elrejteni a lelki problémáikat. – mondta David. A. Jobes az Amerikai Katolikus Egyetem Gyilkosságmegelőző Laboratóriumának PhD fokozatú igazgatója.

A férfiak öngyilkossági aránya körülbelül háromszor akkora, mint a nőké, feltehetőleg azért, mert a férfiak jóval kisebb arányban kérnek segítséget, amikor problémájuk van, és mert nagyobb eséllyel birtokolhatnak fegyvert, amit jó eséllyel használhatnak egy öngyilkossági kísérlet során. (Amerikában az öngyilkosságok körülbelül 49%-ban használnak valamilyen fegyvert, illetve az öngyilkosság esélye jóval nagyobb az olyan otthonokban, ahol a fegyverek nincsenek biztonságosan tárolva.)

A CDC legutóbbi, 2012-2015-ös beszámolói szerint a férfiak öngyilkosságának aránya az építkezés és a termelés munkaterületein volt a legmagasabb. Azonban azok is veszélyben vannak, akik a művészeti iparban, a szórakoztató iparban dolgoznak, sportolnak vagy bármilyen médiatevékenységet végeznek. Ha kiemeljük a legrizikósabb elfoglaltságokat, talán segíthetünk a népegészségügynek, hogy újabb segítségforrásokat állítsanak fel.

„Ha megtudjuk, kik vannak a legnagyobb veszélyben, létrehozhatunk célzott prevenciós programokat, melyekkel akár életeket is menthetünk.” – nyilatkozta Dr. Debra Houry, a CDC Nemzetközi Megelőző- és Kontrollközpontjának igazgatója az NBC News-nak.

Bár a szakértők szerint más módja is van annak, hogy megállítsuk az öngyilkosságot.

„Olyan megelőző stratégiákra van szükségünk, amelyek nem csak abban segítenek, hogy ne akarj meghalni öngyilkosságban, hanem hogy meghalhatsz-e vagy sem” – mondta Michael Anestis a Dél-Mississippi Egyetem Klinikai Pszichológiájának közreműködő professzora. „Attól, hogy biztonságos helyre elzárod a fegyvered, még nem leszel kevésbé hajlamos az öngyilkosságra – maximum annyit segít, hogy kisebb az esélye, hogy meghalsz.”

És habár a legtöbb egyén öngyilkossága meglepetésként éri a környezetét, mégiscsak vannak figyelmeztető jelek.

„Tapasztalataim szerint, őszinte visszajelzések alapján, legtöbbünk utólag beismerte, hogy voltak jelei, hogy az öngyilkosságot elkövető barátunk nincs valami jól és valami problémája van.” – mondta Jobes. „Sokkal jobban oda kell figyelnünk egymásra.” – tette hozzá.

 

Használd az alábbi útmutatót, ha aggódsz egy barátodért.

 

  • Tégy fel nehéz kérdéseket:

Légy őszinte! Ha a barátod egy munkahelyi kirúgás vagy egy szakítás után nem tud visszazökkenni a régi kerékvágásba és aggodalomra okot adó üzeneteket posztol, kérdezd meg hogy van. Ha azt mondja, hogy szörnyen akkor mondd neki – és ez a legnehezebb – „Ez borzasztóan stresszes lehet. Hogyan tudsz megbirkózni vele? Nagyon padlón vagy? Talán öngyilkosságra készülsz?” – Raymond P. Tucker, Luisiana állami egyetemének, klinikai, pszichológiai professzora szerint ezek a kérdések egyáltalán nem növelik az öngyilkos gondolatok arányát, sőt inkább az éreztetik az érintettel, hogy valaki támogatja és segíti őket. „Ha nem is gondolkodnak ilyesmin, vagy letagadják az efféle gondolataikat, legalább tudják, hogy te ott vagy nekik, készen arra, hogy meghallgasd őket, és így a későbbiekben nagyobb eséllyel fordulnak majd hozzád segítségért.”

 

  • Ajánld fel a támogatásod:

Kérdezd meg hogy van és miért érez úgy, ahogy. Ne ítélkezz! „Számodra talán sokszor apró dolognak tűnhet az oka, amiért így érzi magát – de számára ez hatalmas probléma.” – mondta Tucker.

Hogyan segíthetsz? Bátorítsd, hogy hívjátok fel együtt a Nemzetközi Öngyilkosságmegelőző Vonalat. „Ezek a telefonos szakértők kifejezetten magasan képzettek. Hozzá vannak szokva az öngyilkos hajlamú emberekkel való beszélgetéshez és jók is benne” – tette hozzá Jobes.
Segíthetsz úgy is, ha időpontot egyeztettek az orvosával, vagy együtt kerestek egy mentálhigiénés szakembert. Ha azonnali segítségre van szüksége ajánld fel, hogy beviszed a kórházba.

 

  • Tapadj rá:

Hívd fel vagy SMS-ezz neki naponta többször, hogy lásd, hogy érzi magát. Próbáld lekommunikálni neki, hogy mennyire szörnyű lenne őt elveszítened. „A beszélgetésnek nem kell feltétlenül az öngyilkosságról szólnia, de meg kell bizonyosodnia arról, hogy ott vagy, hogy segíts neki” – mondta Tucker.

 

  • Tanítsd meg a gondolatainak kontrollálására:

Tudasd vele, hogy az ex-barátnőjéhez hasonlóan az öngyilkos gondolatai is bármikor újra kopogtathatnak az ajtaján időről időre – javasolja Ursula Whiteside, Ph.D fokozatú doktor. A trükk a reakcióban rejlik. „Menj el egy sörre az exeddel és lehet, hogy végül az ágyában fogsz kikötni” – tette hozzá. „Ne válaszolj neki, helyette inkább főzz egy finom vacsit vagy menj el edzeni – és így megváltoztathatod a kapcsolatodat a gondolatokkal. Nem a gondolatok a veszélyesek, hanem az, hogy hogyan reagálsz rájuk.”

 

  • Vedd észre a figyelmeztető jeleket:

Habár a depresszió vezető oka az öngyilkosságoknak, mégsem az egyetlen – nyilatkozta Igor Galynker, M.D., Ph.D, a Mount Sinai Icahn Medikus Iskola Öngyilkosságkutató központjának igazgatója. Azok, akik a fent említett problémákkal találkoznak, körülbelül tizenötször hajlamosabbak öngyilkosságot megkísérelni a közeljövőben.

 

  • Milyen jeleket kell figyelned? Ha a barátod…
    • Elveszettnek, reményveszettnek érzi magát
    • Elveszíti az uralmat a gondolatai fölött (úgy érzi, mintha egy negatív gondolat-ketrecbe lenne zárva, amiből nem tud kimenekülni)
    • Túlságosan sokat aggódik, és gyakran ingadozik a hangulata
    • Álmatlanságtól, agitációtól szenved
    • Elzárkózik a szociális környezetétől (nem vesz részt olyan programokon, amelyekre előtte boldogan igent mondott)

 

  • Segíts neki visszarázódni:

A haverod lemondta az esti hokimeccset vagy a szokásos heti pókerpartytokat? Amikor valaki depressziós, könnyen elveszítheti a motivációját, hogy olyan dolgokat csináljon, amik előtte boldoggá tették – mondta Anestis. A ’magatartás terápia’ szerint érdemes megpróbálnod rávenni őket, hogy mégis csinálják, és ha a hozzáállásuk változik, az érzéseik is változni fognak.

 

  • Néhány online forrás is segíthet:
    • Tec-tec: ez a játékos pszichológiai program olyan feladatokat tartalmaz, melyek hozzájárulnak az értékszemlélet változáshoz. A különböző feladatokban különböző szavakat kell összekötni, különböző képekkel. Az Apple App Store-jában és az Amazonon is elérhető.
    • Virtuális „Reménybox”: ez a Katonai Öngyilkosságkutató Konzorcium által létrehozott applikáció különböző stratégiákat használ a stresszel való megküzdéshez, például segít relaxálni, csökkenteni a zaklatottságot és pozitívan gondolkodni. Elérhető az Apple App Store-ban illetve a Google Play-en.
    • NowMattersNow.org: Ursule Whiteside weboldala rengeteg „túlélő” történetet tartalmaz, míg Youtube csatornája azt hivatott megtanítani a nézőinek, hogyan küzdjenek meg a nehéz időkkel.
    • Man Therapy: Ez a díjnyertes kampány átvág a BS-en és a depresszió stigmáján, a váláson, az aggodalmon és az öngyilkosságon vicces, de segítő formában.
    • Facebook: az oldal nemrégiben bevezetett egy új funkciót, amin keresztül az emberek kapcsolatban léphetnek a Krízisvonal és a Nemzetiközi Prevenciós Vonal munkatársaival a Messengeren keresztül.

 

Mentálhigiénés kezelés jövője

Jelenleg antidepresszánsok, lítium, és a klozapine nevű antipszichotikum írható fel depressziós és öngyilkos hajlamú emberek számára. De időbe telik, mire hatni kezdenek. Ez az oka, hogy a kutatók tesztelik a gyorsabb működésű gyógyszereket. Egyrészről, a ketamin nevű parti drog, csökkenti a depressziós betegek öngyilkos gondolatait akár egy nap alatt (de van mellékhatása).  A Rapastinel nevű új gyógyszer jelenleg a klinikai vizsgálatok 3. fázisban van. A ketamine-hoz hasonlóan, az agyi neurotranszmitter receptorokra hat, amelyek felelősek a tanulásért a memóriáért és a szinaptikus plaszticitásért, de minimális ketaminszerű mellékhatásokkal járnak “- magyarázza a Stanford Egyetem professzora, Carolyn Rodriguez, Ph.D., aki tanulmányozza a gyógyszert. „ Rapastinel-nek meg van az esélye, hogy új kaput nyisson a gyors kezelésekben.”

Tagged , , ,